FanTao
  • O nás
  • Abakus-myslenie hrou
  • Metodika NTC
  • Aktuality
  • Galéria
  • Kontakt

Ako naštartovať vnútornú motiváciu k učeniu?

Posted on 4. júna 2017 by Miloš

Premýšľali ste už nad tým, ako sa vaše deti začínajú učiť keď sa po prvý krát stretnú so vzdelávacími výzvami v škôlke alebo v škole? Viete ktorý zo súčasných spôsobov učenia najviac vyhovuje individualite vášho dieťaťa? Ak ste učitelia, máte istotou že ste si vybrali tie najlepšie metódy pre vyučovanie tém ktorými sa zaoberáte? Pravdepodobne uvažujete o týchto otázkach, ale možno ste nenašli odpoveď. Pokiaľ hovoríme o spôsoboch učenia, neexistuje jednoznačná odpoveď, avšak pre niektoré postupy existujú presvedčivé vedecké dôkazy.


Začnime s intuíciou. Akým spôsobom rozmýšľame. Keď spomíname na minulosť, využívame mentálny obraz, keď plánujeme budúcnosť alebo hovoríme o túžbach, tiež využívame mentálny obraz. Ak chceme relaxovať a odovzdať sa snívaniu bez hraníc, predstavíme si niečo nereálne, čo sme ešte nezažili. Rozmýšľame vizuálne. Všetci to robíme dennodenne a bez námahy. Bolo by ťažké,  fungovať bez vizualizácie.

Nasledujúci rad otázok nás môže priviesť k veľkému poznaniu: celkom určite je to tak, že tieto procesy nevyužívame pri učení. Pred viac ako 40 rokmi, boli otázky vizuálneho učenia riešené psychológmi, ktorí skúmali rôzne aspekty tohto fenoménu. Niektoré z najdôležitejších záverov sa týkajú výhod vizuálneho učenia v porovnaní s verbálnym prístupom, ako aj formovania vizuálnych asociácií a motivácie k učeniu. V ďalšom kroku sa dostaneme k praktickým otázkam  a možnostiam využívania vizuálneho učenia v škole.

Keď sa pozriete späť a skúmate svoje skúsenosti s tvrdým prístupom tradičnej výučby, založeným na pasívnom príjme dieťaťa a  pozícii učiteľa ako transformátora pre prenos informácií. V prípade, že dieťa nie je aktívne pri vytváraní a designe informácií ktoré sa má naučiť, efektivita zapamätania si je nízka, pričom trpia aj kognitívne schopnosti dieťaťa.

Toto všetko môže mať neskôr za následok slabo rozvinuté individuálne schopnosti potrebné pre rozvoj jednotlivca aj komunity. Aktívna účasť detí v tomto procese je nesmierne dôležitá, pričom treba brať do úvahy, akým spôsobom sa deti učia. Dieťa si môže chcieť pozerať rôzne obrázky, pohľadnice, videozáznamy, alebo ešte lepšie, predstaviť si obsah témy o ktorej hovoríte, náš prístup závisí od toho, či chceme naše deti naučiť rozmýšľať vizuálne a obrazy využívať spôsobom, ktorý zvyšuje efektivitu učenia.  Mnohé deti ktoré neboli v škole podporované premýšľať  a riešiť úlohy na vizuálnej úrovni, majú teraz veľký problém hľadať východiská a zvládať nové situácie, ktoré doposiaľ nezažili.

Dôležité je vedieť, že deti využívajú proces vizualizácie vtedy, keď si spomínajú na naučené, keď premýšľajú a plánujú, pričom vizualizujú omnoho „živšie“ ako my, dospelí. Keď sa s deťmi využívajú vizuálne techniky učenia, deti sú motivovanejšie a s radosťou a nadšením prijímajú nové informácie pričom ani nevedia o tom, že sa učia. Ak sa pýtate ako je to možné? Prebieha to bez nátlaku a neodlišuje sa od hry. Existuje množstvo metód učenia pomocou obrázkov, avšak hlavným cieľom novej vzdelávacej stratégie je nielen učiť informácie, ale aj ich prepájanie a rozvoj funkčného myslenia. Programy ktoré sa zaoberajú rozvojom funkčného myslenia (ako napríklad Metodika NTC a Abakus – myslenie hrou) stavajú učenie pomocou obrázkov do úvodnej fázy na ceste rozvoja kreativity a funkčného myslenia. Tieto aktivity sa tiež podobajú na hru pričom iniciujú prirodzený potenciál dieťaťa. Takýto spôsob práce, keď deti rozmýšľajú o tom čo kreslia, keď prepájajú informácie sa neodráža len na vyššie uvedených pozitívnych reakciách počas učenia, ale v prvom rade na rozvoji kognitívnej kapacity, ktorú predstavuje divergentné myslenie, asociatívne myslenie a dedukcia vlastných informácií. A to umožňuje dieťaťu, aby bolo aktívne pri každom kroku premýšľania, v každej sekunde.

Keď deti dosiahnu to, aby rozumeli, obsahu učiva, aby si  efektívne a bez námahy pamätali a pritom pocítili uspokojenie ktoré prináša učenie hrou, bude to pre nich ako aj pre nás veľkým úspechom a najväčšou odmenou akú môžeme získať.

Príklad z hudobnej výchovy

Cieľ: Hra na klavíry 

Pomôcky: Klavír, samolepky jednoduchých symbolov bez logickej súvislosti (slnko, auto, bábika, kolotoč, kvet …. )

Postup: Samolepky umiestnime na jednotlivé klávesy (tóny) ktoré budú v skladbe použité. Následne dieťa trénuje hru skladby pomocou uvedených symbolov. Dieťa si zapamätá postupnosť symbolov  v skladbe spolu s ich polohou a tónovým označením. Jeho schopnosť zahrať skladbu aj s odstupom času touto cestou vzrastie.
Poznámka: Pri ďalších skladbách nemeníme polohu samolepiek. Rovnako sa dajú využiť rôzne farby kláves.

Podľa Tamari Kostić spracoval Miloš Vincík

Posted in Nezaradené |
« „Jej veličenstvo LOPTA“
2% dane pre celostný rozvoj Vašich detí »

Leave a comment Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie články

  • NTC for ALL projekt
  • Letný tábor Cesta fantázie 2019 v Španej Doline
  • 2% dane pre celostný rozvoj Vašich detí
  • Ako naštartovať vnútornú motiváciu k učeniu?
  • „Jej veličenstvo LOPTA“

Archív

  • október 2019
  • apríl 2019
  • február 2018
  • jún 2017
  • máj 2017
  • september 2016
  • máj 2016
  • apríl 2016
  • marec 2016
  • február 2016

Kategórie

  • Foto-video galéria
  • Nezaradené
  • NTC
  • NTC letné tábory

Meta

  • Prihlásiť sa
  • Položky RSS 2.0
  • Komentáre v RSS
  • sk.WordPress.org

CyberChimps WordPress Themes

fantao.sk